MUN - wat, hoe en waarom

woensdag, oktober 26, 2016


In november ga ik naar Denemarken, om daar mee te doen aan een MUN oftewel Model United Nations. Ik heb er ontzettend veel zin! Nu alles zo definitief geregeld is kan ik echt niet wachten en wil ik het liefst zo snel mogelijk in het vliegtuig naar Kopenhagen stappen, haha. Maar wat is een MUN precies, en hoe kan je meedoen?

Zoals ik al zei staat MUN voor Model United Nations, wat eigenlijk al zegt wat het is. Een MUN is een conferentie waarbij jongeren de Verenigde Naties gaan 'naspelen'. MUN's zijn meestal in het Engels (er zijn geloof ik ook Franse versies) en trekken vaak scholieren vanuit de hele wereld. MUN's kunnen dan ook overal ter wereld worden georganiseerd. Vaak zijn het scholen of universiteiten die dit doen. Zo zijn er scholen die bijvoorbeeld elk jaar standaard een MUN organiseren, maar dit hoeft niet. Je kan als individu of met een groepje meedoen, maar ook vanuit je school, bijvoorbeeld met je debatclub (zoals ik). Je krijgt dan een land toegewezen wat jij vertegenwoordigt. Zo waren we vorig jaar, toen ik meedeed aan LmunA, Brazilië. Deze MUN vertegenwoordig ik de Verenigde Arabische Emiraten!


Behalve dat je een land toegewezen krijgt, wordt je ook in een commissie geplaatst. Dit zijn dezelfde commissies als bij de Verenigde Naties: bijvoorbeeld ECOSOC (de economische en sociale raad), SPECPOL, of de Security Council. Als je je met een groep inschrijft kan je de toegewezen commissies zelf verdelen onder je groep en kan je dus zelf kiezen in welke commissie je zit.

Als 'diplomaat' vertegenwoordig je dus je land in een commissie, maar wat doe je dan precies? Nou, om te beginnen moet je je heel goed verdiepen in je land: wat vindt jouw land van de vraagstukken die behandeld gaan worden? Let op, als jouw land ergens vóór of tegen is, heeft dat niets te maken met jouw mening. Het gaat echt om het land. Je spreekt dus ook nooit vanuit jezelf (niet: ''ik vindt dat...'', maar: ''wij vinden dat...'' of sterker nog, ''de afgevaardigde van Brazilië vindt...''/''Wij, de Federale republiek van Brazilië vindt dat...''). Je verdiept je in internationale vraagstukken en geeft daar als land je mening over, je debatteert met en tegen andere landen, je schrijft resoluties en ontwikkelt oplossingen voor de maatschappelijke vraagstukken die bij je commissie horen.

In de praktijk zit je  met je commissie in bijvoorbeeld een klaslokaal, op alfabetische volgorde van landen en met naambordjes etc. De vergaderingen worden geleid door een chair en een deputy chair. Zij praten alles aan elkaar en zou je kunnen zien als 'voorzitters'. Je kan met de andere delegates (afgevaardigden) praten door middel van notitiebriefjes, die door de admins rondgebracht worden. De admins zijn eigenlijk gewoon een soort van de ''slaafjes'', haha. Ze zorgen voor de communicatie en het zijn meestal jongere leerlingen van de school waar de MUN gehouden wordt, of vrijwilligers.


Het leuke aan de MUN's vind ik vooral de sfeer die er hangt. Iedereen is heel netjes gekleed - lees: in pak inclusief stropdas en in nette jurkjes. Er is dan ook een dresscode! Verder is iedereen op zo'n conferentie bereid om te leren en elkaar serieus te nemen, en zich te verdiepen in maatschappelijke problemen. Verder wordt er natuurlijk ook gewoon heel veel plezier gemaakt: er zijn vaak feesten waar iedereen naar toe gaat en je leert veel nieuwe mensen kennen.

Verder is het natuurlijk ontzettend leerzaam. Alleen al het feit dat je een paar dagen lang álles in het Engels doet lijkt me reden genoeg om een keer een MUN te proberen. Verder heb je het met leeftijdsgenoten over de politiek, actualiteit en wereldproblemen, wat ik zelf tenminste erg interessant vindt. Ook kom je in aanraking met jongeren van jouw leeftijd die uit een andere cultuur komen. Enorm leuk om dat mee te maken en misschien wel internationale vriendschappen te sluiten!


Kortom, redenen genoeg om ook eens te informeren of jouw school meedoet aan zoiets, of misschien je wel gewoon zelf in te schrijven? Tip: veel scholen geven hier vrij voor!

Wat is jouw ervaring met MUN's? Had je er wel eens van gehoord of misschien zelfs meegedaan?
Liefs, Eva

You Might Also Like

0 comments